De betekenis van storytelling

Het woord ‘storytelling’ is bij ondernemers inmiddels bekend, maar wat storytelling precies is, wat een storyteller doet en wat het voor je onderneming kan betekenen is voor veel ondernemers nog vaag. In dit blog leg ik je uit waar die populaire marketingterm storytelling nu precies voor staat.

Twee vrouwen doen hun duimen in de lucht

Storytelling is het vertellen van verhalen om een doel te bereiken of om betrokkenheid te creëren. Niet alle verhalen zijn daarom geschikt voor storytelling. Het zijn namelijk geen verzonnen sprookjes of smeuïge romans. Het gaat om geloofwaardige verhalen die jouw doelgroep raken. Daarin zijn drie elementen belangrijk: het verhaal is prikkelend, authentiek, persoonlijk.

Storytelling gaat over mensen raken

Feiten en cijfertjes doen ons niets, maar verhalen zijn een perfecte manier om contact te maken. Verhalen raken ons, zorgen ervoor dat we de ander en de wereld om ons heen beter begrijpen, brengen compassie, zingeving en helderheid. Wanneer een verhaal goed verteld wordt kan het mensen raken en tot actie aanzetten.

Storytelling gaat over het delen van lessen

Met storytelling wil je graag een doel bereiken of betrokkenheid creëren, daarom is het belangrijk dat er een inzicht of les in jouw verhaal zit waar jouw doelgroep iets mee kan en waardoor jouw doelgroep jou beter leert kennen. Hierdoor voelen mensen zich verbonden met het onderwerp, ze vertellen over hun eigen lessen en belevenissen en ze raken geïnspireerd.

Stel je bent loopbaancoach, dan ga je op zoek naar thema’s en onderwerpen die interessant zijn voor jouw doelgroep. Deze thema’s en onderwerpen koppel je aan verhalen uit je eigen leven, zodat je een prikkelend, authentiek en persoonlijk verhaal vertelt waardoor jouw doelgroep geraakt wordt en met jou kan verbinden.

Storytelling werkt

Steeds meer ondernemers ontdekken de kracht van storytelling. Dat het werkt is al door veel succesvol ondernemers bewezen. Zo doen Richard Branson, Oprah Winfrey en Steve Jobs allemaal heel bewust aan storytelling en is hun ongelooflijk grote succes mede dankzij de slimme inzet van storytelling.

Wil je mijn hulp bij het vinden en vertellen van jouw verhaal? In mijn Business Story traject gaan we 1-op-1 aan de slag om jouw missie in een krachtig verhaal te verpakken. Zodat je tot in het puntje van je tenen voelt waar jij voor staat met jouw onderneming. En je jouw ideale klant in het hart raakt. Boek vandaag nog een vrijblijvend kennismakingsgesprek om te voelen of het klikt.

storyteller &
narratief coach

tekstschrijver Nanda zit lachend aan bureau met laptop

Hi, ik ben Nanda, storyteller & narratief coach

In mijn blogs neem ik je mee in de kracht van storytelling, de parels van ons persoonlijk verhaal en deel ik mijn eigen persoonlijke verhalen over het verbinden met mijn hart en het ontdekken van mijn hartsverlangen.

0 reacties