Blog

29 april 2019

Storytelling - de beste marketingtechniek

De wereld van marketing en het vinden van nieuwe klanten kan heftig zijn. Gladde verkooppraatjes en slinkse technieken worden ingezet voor omzetgroei. Maar dat past helemaal niet bij jou (toch?). Jij maakt liever gebruik van slimme marketingtechnieken in plaats van slinkse. “The best brands are built on great authentic stories”, volgens chief marketing officer van Virgin Group (en volgens mij). In dit blog leg ik je uit waarom storytelling jouw beste marketingtechniek is. 

Storytelling laat jouw onderneming écht groeien
Veel van jouw potentiële klanten zijn op een bepaald level ooit een keer teleurgesteld in een samenwerking of aankoop. Ze worden dagelijks overladen met berichten als ‘het beste dieet’, ‘de beste telefoon’, ‘het leukste feest’, ‘het goedkoopste abonnement’. Negen van de tien keer komt wat beloofd wordt niet uit. Geen wonder dat iedereen sceptisch is geworden. Het vertrouwen is geschonden door de luchtkastelen die veel ondernemers keer op keer bouwen voor een snelle omzetgroei. Om je onderneming écht te laten groeien moet je niet op zoek naar snel, maar naar duurzaam.

Storytelling vs. Liefdesrelatie
Ik vergelijk storytelling graag met een liefdesrelatie. Voor een duurzame liefdesrelatie spelen vertrouwen en eerlijkheid een grote rol en is het belangrijk dat je alle kanten van de ander kent, zodat je weet of hij/zij de ware is voor jou. Storytelling is het aangaan van een duurzame liefdesrelatie met jouw potentiële en huidige klanten. Oké liefdesrelatie klinkt misschien wat heftig en je huidige partner kijkt waarschijnlijk gek op als je zegt: "yes schat ik heb er weer een nieuwe lover bij". Of kijkt enthousiast. Ieder z’n ding natuurlijk. Maar storytelling zorgt ervoor dat jij jouw potentiële of huidige klant een eerlijke en betrouwbare relatie biedt. Je laat zien wie jij bent, waar je in gelooft en wat jouw persoonlijke waarden en normen zijn. Hierdoor geef je hen de kans om voor zichzelf te beslissen of jij het best past bij wat zij nodig hebben.

Dit is waarom storytelling werkt
Marketing richt zich vaak op het forceren van deze keuze door het opnoemen van eenzijdige en soms zelfs verzonnen argumenten. Dit klinkt vast wel bekend in de oren. Hallo Tinder date. Met storytelling ben je volledig jezelf, laat je jezelf zien en trek je daardoor mensen aan die volledig bij jou passen. Dit worden de mensen die jou volgen op social media en jou supporten. Dit worden de mensen die jou en jouw verhaal kennen en jij leert dat van hen kennen. Dit worden de mensen die uiteindelijk klant worden bij jou en hun vrienden over jou vertellen. Dit worden de mensen die terugkomen. Storytelling verbindt, inspireert en enthousiasmeert.

Jouw beste marketingtechniek is jezelf zijn en dat doormiddel van storytelling zichtbaar maken.

Geen storytellingtips missen? Schrijf je in voor mijn algemene nieuwsbrief. 
Wil je mijn hulp bij het vinden en vertellen van jouw verhaal? Bekijk de mogelijkheden voor een samenwerking of neem direct contact op. 

Deel dit artikel: E-mail LinkedIn Facebook