Blog

12 april 2019

Een korte uitleg over storytelling

  1. Storytelling is de meest natuurlijke manier van communiceren
    Al eeuwenlang vertellen wij verhalen om onze geschiedenis te begrijpen of om kennis door te geven. We vertellen continue. Rondom het kampvuur, voor het slapen gaan, bij de koffieautomaat, op een huwelijk. Het is onze meest natuurlijke manier van communiceren en speelt daarom een grote rol in ons leven. De verhalen die we delen maken ons tot wie we zijn. Maar nog belangrijker: dat praatje rondom het kampvuur, bij de koffieautomaat of op een huwelijk zorgt ervoor dat we ons kunnen verbinden met andere mensen. Ons verbonden voelen is essentieel in ons menselijk leven, maar als onderneming halen we ineens allerlei gekke marketingtrucjes uit om dat effect te bereiken. Da’s gek toch?

  2. Storytelling is een superfood voor ons brein
    Ons brein breekt een verhaal op in kleinere stukjes. Dat maakt informatie makkelijk behapbaar en daardoor makkelijker om te onthouden. Daarnaast worden onze spiegelneuronen geactiveerd bij het lezen of horen van een verhaal, daardoor lijkt het alsof we het verhaal zelf hebben meegemaakt en is onze aandacht er meer bij. Doordat verhalen vertellen vroeger vooral gebruikt werd om kennis door te geven, neemt ons brein onbewust aan dat we belangrijke informatie tot ons krijgen in een verhaalvorm. Je brein gaat als het ware keihard ‘aan'.

    Een mooi voorbeeld is het verhaal van internetondernemer Eelco de Boer. Jaren geleden had hij de aanname dat hij als spreker op een seminar zo veel mogelijk kennis met zijn publiek moest delen. In twee uur knalde hij zijn wijsheid aan de hand van tips en feiten er doorheen. Maar continue zag hij knikkenbollende hoofden in de zaal. Hoezo vielen mensen in slaap terwijl hij zo veel belangrijke informatie deelde? Uiteindelijk is hij dezelfde wijsheid, maar dan verpakt in verhaalvorm gaan delen. Wat gebeurde er? Zijn publiek staarde hem met ogen zo groot als schoteltjes aan en zat op het puntje van hun stoel. Hun brein ging aan.
  1. Storytelling is altijd PAP
    Storytelling is het vertellen van verhalen, maar niet alle verhalen zijn storytelling. Het zijn geen verzonnen Disney sprookjes of smeuïge romans. Storytelling is het vertellen van geloofwaardige verhalen die aansluiten op de doelgroep en bepaalde gebeurtenissen met elkaar in verband brengen, zodat er een samenhang ontstaat. Daarin zijn drie elementen belangrijk: Prikkelend, Authentiek, Persoonlijk. Is je verhaal PAP? Dan doe je aan storytelling.

  2. Storytelling zorgt voor impact
    Verhalen zorgen ervoor dat we ons kunnen inleven in situaties en meevoelen. Het roept emoties en gevoelens op. "Vijf jaar geleden startte ik mijn bedrijf" of  "Ik herinner het mij nog als de dag van gisteren. Vijf jaar geleden stapte ik de Kamer van Koophandel binnen. Met licht trillende knieën en zweet in mijn handen nam ik een beslissing waarover ik sinds mijn tiende droomde. Ik startte mijn eigen bedrijf." Het eerste is een feit. Het tweede is een aanzet tot een verhaal. Een slecht verhaal, dat dan weer wel. Maar het verhaal roept emoties en gevoelens op waarin we onszelf herkennen. Door het gevoel van herkenning maak je meer impact. Met impact overtuig je iemand sneller om tot actie over te gaan.

  3. Storytelling maakt je klaar om de wereld te veroveren
    Wanneer je weet wat het doel van jouw onderneming is, wat jouw drijfveren zijn en waar ze vandaan komen, wat voor veranderingen en impact je wilt maken op het leven van anderen; als je dat helemaal helder hebt en kunt vertellen (storytelling) aan anderen, dan ben jij klaar om de wereld te veroveren. Niemand heeft hetzelfde verhaal als jij!

Is het vertellen van jouw waarom en het delen van PAP-verhalen belachelijk? Ik vind van niet en ik hoop jij ook niet. Begin anders nog maar een keer van boven tot onderen met het lezen van dit blog ;-)

Luister hier naar de podcast van Eelco de Boer en Thijs Lindhout, waarin Eelco en Thijs het effect van een goed verhaal bespreken. 

Lees ook: Actief schrijven - het beginsel van goed schrijven
Geen storytellingtips missen? Schrijf je in voor mijn algemene nieuwsbrief. 
Wil je mijn hulp bij het vinden en vertellen van jouw verhaal? Bekijk de mogelijkheden voor een samenwerking of neem direct contact op. 

Deel dit artikel: E-mail LinkedIn Facebook