Blog

24 november 2019

Is mijn verhaal wel interessant genoeg?

Ik sprak laatst met een gepassioneerde onderneemster over hoe je storytelling in kan zetten om je onderneming te laten groeien. Op een gegeven moment onderbrak ze me en zei: “Maar Nanda, ik heb helemaal niet zoveel meegemaakt. Ik heb altijd een rustig leven gehad en dat heb ik nu nog steeds. Waar moet ik verhalen vandaan halen als ik niet echt spannende dingen heb meegemaakt? Ik heb een heel normaal leven.” Laat me je een geheim verklappen over storytelling.

Een geheim over storytelling
Veel mensen trekken de “mijn verhaal is niet interessant genoeg” kaart als excuus om geen gebruik te maken van storytelling. Ik begrijp het: storytelling is persoonlijk, je laat jezelf zien en je kan je niet meer verstoppen achter jouw bedrijf. Dat is spannend en het hoofd bedenkt daarom razendsnel allerlei argumenten om die spannende stap niet te maken. “Wie zit er nou op mijn verhaal te wachten? Mijn verhaal is niet interessant genoeg. Ik heb helemaal geen verhaal om te vertellen.” Een geheim over storytelling is dat je ALTIJD interessante, inspirerende en goede verhalen kan vertellen. Maar je moet er wel aandacht voor hebben.

Zo vind je inspiratie voor storytelling
Jouw verhaal kan zo interessant of saai zijn als dat je het zelf maakt. Overal, maar echt overal ligt potentie voor een interessant verhaal. In een gesprek met een klant, in een wandeling door het park, onder de douche, in gesprek met een vreemde op straat, in iets dat je beste vriend(in) zegt. Je wordt omringd door lessen, inzichten en ideeën, maar je moet ze zien. Daar raken we ook direct de kern van storytelling. Bij storytelling gaat het niet om zoveel mogelijk verhalen de wereld in slingeren. Het gaat erom dat je zoveel mogelijk verhalen met een interessante les, inzicht of idee met de wereld deelt. Verhalen waar jouw ideale klant iets aan heeft en waardoor jouw ideale klant jou als persoon een beetje beter leert kennen. Meer weten over wat storytelling nu precies is? Lees mijn blogs: Storytelling - een korte uitleg over storytelling en Storytelling – de beste marketingtechniek.

Waarom jouw verhaal altijd interessant genoeg is  
Het gaat niet om WAT je vertelt, maar HOE je het vertelt. Ik reisde bijvoorbeeld vorige week van Den Haag naar Amsterdam. Het was een doodnormale reis. De trein werd niet beroofd, we hadden geen vertraging en ik heb geen praatje met interessante passagiers gemaakt. Wat mij wel opviel tijdens mijn reis was dat ik tot twee keer toe in de kou moest wachten, omdat ik een route volgde die eigenlijk tegen mijn gevoel inging maar waarvan het internet zei dat het de snelste route was. Dit bleek niet zo te zijn. Ik had mijn gevoel moeten volgen. Een simpele gebeurtenis, maar een mooie les en die les kan ik met deze gebeurtenis als voorbeeld in een verhaalvorm gieten en delen.

Als je zoiets vergelijkbaars hebt meegemaakt of verdriet, blijdschap, liefde of liefdesverdriet dan gefeliciteerd: je bent net als ieder ander mens op deze wereld en hebt net als ieder ander mens iets waardevols te delen. Benader vanaf nu al je ervaringen als een waardevolle les en mogelijk interessant verhaal. En wanneer je begint met het delen van deze inzichten, lessen en ideeën zal je merken dat er een gigantisch verschil ontstaat in hoe mensen je benaderen. Nieuwe klanten bewegen zich automatisch naar je toe, omdat ze zich herkennen in jou en met je willen verbinden.

Ik hoop dat ik je hiermee het vertrouwen heb gegeven dat je altijd een interessant verhaal hebt om te delen!

Lees ook: Actief schrijven - het beginsel van goed schrijven
Geen storytellingtips missen? Schrijf je in voor mijn Tips om een onderscheidend merk neer te zetten mailing. Wil je mijn hulp bij het vinden en vertellen van jouw verhaal? Bekijk de mogelijkheden voor een samenwerking of neem direct contact op. 

Deel dit artikel: E-mail LinkedIn Facebook