Blog

7 mei 2019

Share your story, not your shit

Met storytelling vertel je jouw verhaal. Een verhaal dat echt laat zien wie jij bent, wat je doet en vooral waarom je dat doet. Je vertelt een persoonlijk verhaal in plaats van een veilig verhaal. Dat maakt het tegelijkertijd mega eng, want hoe persoonlijk moet dat dan? Mijn favoriete antwoord: share your story, not your shit. In dit blog leg ik je uit hoe jij een persoonlijk verhaal vertelt, zonder daar een therapeutische sessie van te maken.

We want shit
Wij zijn gek op shit, ofwel faalverhalen. We willen uiteindelijk een happy ending zien, maar ons brein vindt het heel fijn om eerst de shit te zien. Dat is namelijk wat wij herkennen en waar we van kunnen leren. Zo werkt het met ondernemen ook. We willen niet lezen: “Ondernemer begint eigen bedrijf en verdient een half jaar later een miljoen.” Punt. We willen weten wat er in dat half jaar is gebeurd om daar te komen. Welke strijd heeft hij/zij gevoerd en welke obstakels zijn er overwonnen? Dat is waar wij van kunnen leren. Daar zit jouw kracht.

Jouw kracht is kwetsbaarheid
Ondernemers denken vaak dat hun kracht in hun successen ligt, maar de kracht ligt in kwetsbaarheid. Bij veel burn-out coaches zie ik bijvoorbeeld dat ze vertellen hoe ze uit hun burn-out zijn gekomen en hoe gelukkig ze zich nu voelen. Dat is een onderdeel van het verhaal, maar wat ontbreekt, de meest waardevolle les voor de lezer, is hoe ze in die burn-out terecht zijn gekomen. Het kwetsbare stukje waarin ze vertellen hoe het zo ver is gekomen, welke fouten ze hebben gemaakt en welke lessen zij hebben geleerd. Dat is interessant en dat is waar een ander van kan leren en waarmee jij kan inspireren en motiveren, zodat iemand anders niet dezelfde fout maakt.

Share your story not your shit
In jouw shit liggen de grootste lessen verborgen. Het gaat om de lessen, niet om de shit. De shit is de shitzooi die je hebt meegemaakt. De story zijn de lessen die je daaruit hebt geleerd. Dat is het verhaal dat je vertelt aan jouw klanten. Je vertelt dus niet letterlijk: “Ik heb een moeilijke jeugd gehad en mijn ouders hielden niet van mij.” Je pakt dit thema en vertaalt dit naar de boodschap: “Mijn ouders bepalen niet wie ik ben, ik heb mijn eigen weg gekozen.” Dat is de les die je hebt geleerd en daar ligt jouw kracht om anderen te inspireren en motiveren met jouw verhaal. Share your story, not your shit.

Ik heb geen shit
Dat is super fijn, houden zo! Het meemaken van shit is geen voorwaarde om een goed verhaal te vertellen. Jouw boodschap of lessen kunnen in iets anders zitten. Hetgeen wat jij doet, de dienst of het product dat jij levert, lost een probleem voor jouw klanten op of lost een maatschappelijk probleem op. Daarin zit ook een bepaalde vorm van shit die je kan gebruiken.

Eerlijk is eerlijk, het vinden en opschrijven van je eigen persoonlijke verhaal is niet een quick fix. Denk goed na over de weg die jij hebt afgelegd om te zijn waar je nu bent. Welke strijd heb je geleverd, welke shit heb je meegemaakt, welke obstakels heb je overwonnen? Wat waren jouw grootste lessen? Pijn en kwetsbaarheid zijn je grootste kracht.

Wil je hulp bij het vinden en opschrijven van jouw eigen persoonlijke verhaal, zodat je echt kan laten zien wie je bent, waar je voor staat en waarom je doet wat je doet? Ik duik met liefde samen met jou in jouw reis, onder het genot van een heerlijk stukje taart en kop koffie. Via een gratis strategiesessie kun je met mij kennismaken om te voelen of het matcht. 

Geen storytellingtips missen? Schrijf je in voor mijn algemene nieuwsbrief. 

Deel dit artikel: E-mail LinkedIn Facebook