Blog

5 september 2019

Waarom jouw 'waarom' wél belangrijk is 

Waarom zijn bananen krom? Waarom kun je in een stacaravan ook zitten? Waarom is er oorlog als liefde alles overwint? Waarom…?! Een vraag die vaak irritatie oproept, omdat we het antwoord niet weten. Als ouder kom je nog wel weg met de reactie ‘daarom’, maar als ondernemer moet je toch echt een inhoudelijk antwoord kunnen geven. 

Waarom jij doet wat je doet 
Er zijn niet veel mensen die duidelijk onder woorden kunnen brengen waarom ze doen wat ze doen. Het meest voor de hand liggend is voor het geld. Maar als ondernemer is geld niet wat jou motiveert om ’s ochtends uit bed te komen. Jij hebt een doel, een missie of een overtuiging waarom jij uit je bed komt en aan het werk gaat. En als duizenden euro’s op jouw bankrekening wel jouw grootste drijvende kracht is, stel jezelf dan eens de vraag: om welke redenen wil ik dat geld? Om te kunnen reizen? Om vrijheid te ervaren? Er zit altijd een diepere laag achter. Het ‘waarom’ is wat jou inspireert, motiveert en jouw hart sneller laat kloppen.

Het ‘waarom’ vanuit wetenschappelijk perspectief
Op een netwerkevent of bij een eerste kennismaking met een klant vertellen mensen vaak over wat ze doen en hoe ze dat doen. Het is een rationeel praatje dat met de neocortex van onze hersenen correspondeert. Dit is het deel van onze hersenen dat verantwoordelijk is voor analytisch denken. Bij die eerste kennismaking luistert de klant naar de feiten, cijfers, eigenschappen en voordelen. Klinkt goed, de klant is binnen. Maar twee maanden later schudt hij of zij de hand met iemand die over nog betere feiten, cijfers, eigenschappen en voordelen vertelt. Er wordt een betere deal aangeboden en de klant is verdwenen. Echt verbinding maken met jouw klanten en langdurige relaties aangaan is namelijk gebaseerd op iets diepers.

Ondernemers die inspireren, motiveren, verbinden en loyaliteit oproepen zijn namelijk ondernemers die vertellen vanuit hun ‘waarom’. Het ‘waarom’ heeft een diepere en emotionelere betekenis. Het gaat over wie jij bent en waar jij voor staat. Het ‘waarom’ vindt zijn oorsprong in jouw levensverhaal en correspondeert met het limbisch brein. Dit gedeelte van de hersenen is verantwoordelijk voor ons gedrag, voor de beslissingen die we nemen en voor gevoelens zoals vertrouwen en loyaliteit. En gevoelens zijn sterker dan gedachten bij het maken van een keuze.

Het ‘waarom’ vanuit het ‘waarom’
Oké genoeg met wetenschappelijke termen gestrooid. If scienes says it, it must be true.
Jouw neocortex is aangesproken. Nu is het tijd om het limbisch brein te verleiden. Waarom jouw ‘waarom’ als ondernemer wél belangrijk is…ik zal het je op twee verschillende manieren uitleggen.

Manier 1
Jouw ‘waarom’ is belangrijk, omdat het correspondeert met het limbisch brein van jouw klant. Hierdoor wordt een gedeelte van de hersenen geactiveerd dat verantwoordelijk is voor gedrag, beslissingen die hij/zij neemt en gevoelens. Bij het maken van een keuze zijn gevoelens belangrijker dan gedachten.

Manier 2
Jouw ‘waarom’ is belangrijk, want het vindt zijn oorsprong in jouw levensverhaal en is de verbinding naar je hart. Zelf heb ik
op veel manieren gestreden om mijn hart te horen spreken, om de kern te vinden. Mijn dieptepunten en hoogtepunten heb ik tijdens mijn zoektocht altijd met de buitenwereld gedeeld. Door echt en eerlijk te zijn ontstond verbinding met de ander. Ik raakte mensen met het delen van mijn verhaal. Deze ervaring vond ik zo waardevol dat ik anderen daar nu in begeleid. Ik geloof dat je geen sluwe marketingtechnieken of trucjes nodig hebt om met klanten te verbinden. Ik geloof in de kracht van kwetsbaarheid en een authentiek antwoord op de vraag ‘waarom’, de rest volgt vanzelf.

Met welke uitleg motiveer ik jou om jouw ‘waarom’ te ontdekken en verwoorden?

Wil je hulp bij het vinden en opschrijven van jouw waarom, zodat je echt kan laten zien wie je bent, waar je voor staat en waarom je doet wat je doet? Op 13 september geef ik de workshop Ontdek de Kracht van Jouw Verhaal in Amsterdam. Wil je meer weten over mijn eigen 'waarom'? Lees dan mijn blog: dit is mijn waarom

Geen storytellingtips missen? Schrijf je in voor mijn algemene nieuwsbrief. 


Deel dit artikel: E-mail LinkedIn Facebook