Blog

24 november 2019

Wat is storytelling?

Het woord ‘storytelling’ is bij ondernemers inmiddels bekend, maar wat storytelling precies is, wat een storyteller doet en wat het voor je onderneming kan betekenen is voor veel ondernemers nog vaag. In dit blog leg ik je uit waar die populaire marketingterm storytelling nu precies voor staat.

Storytelling is het vertellen van verhalen om een doel te bereiken of om betrokkenheid te creëren. Niet alle verhalen zijn daarom geschikt voor storytelling. Het zijn namelijk geen verzonnen sprookjes of smeuïge romans. Het gaat om geloofwaardige verhalen die jouw doelgroep raken. Daarin zijn drie elementen belangrijk: het verhaal is prikkelend, authentiek, persoonlijk.

Storytelling gaat over mensen raken
Feiten en cijfertjes doen ons niets, maar verhalen zijn een perfecte manier om contact te maken. Verhalen raken ons, zorgen ervoor dat we de ander en de wereld om ons heen beter begrijpen, brengen compassie, zingeving en helderheid. Wanneer een verhaal goed verteld wordt kan het mensen raken en tot actie aanzetten.

Storytelling gaat over het delen van lessen
Met storytelling wil je graag een doel bereiken of betrokkenheid creëren, daarom is het belangrijk dat er een inzicht of les in jouw verhaal zit waar jouw doelgroep iets mee kan en waardoor jouw doelgroep jou beter leert kennen. Hierdoor voelen mensen zich verbonden met het onderwerp, ze vertellen over hun eigen lessen en belevenissen en ze raken geïnspireerd.

Stel je bent loopbaancoach, dan ga je op zoek naar thema’s en onderwerpen die interessant zijn voor jouw doelgroep. Deze thema’s en onderwerpen koppel je aan verhalen uit je eigen leven, zodat je een prikkelend, authentiek en persoonlijk verhaal vertelt waardoor jouw doelgroep geraakt wordt en met jou kan verbinden.

Storytelling werkt
Steeds meer ondernemers ontdekken de kracht van storytelling. Dat het werkt is al door veel succesvol ondernemers bewezen. Zo doen Richard Branson, Oprah Winfrey en Steve Jobs allemaal heel bewust aan storytelling en is hun ongelooflijk grote succes mede dankzij de slimme inzet van storytelling.

Geen storytellingtips missen? Schrijf je in voor mijn Tips om een onderscheidend merk neer te zetten mailing. Wil je mijn hulp bij het vinden en vertellen van jouw verhaal? Bekijk de mogelijkheden voor een samenwerking of neem direct contact op. 

Deel dit artikel: E-mail LinkedIn Facebook